Pluton duunit

Alla on osa Pluton töistä.

Northern Future Forum

Pääministeri Alexander Stubbin isännöimä Northern Future Forum kokosi yhdeksän maan pääministerit ja johtavat asiantuntijat Helsingissä järjestettyyn huippuseminaariin keskustelemaan pohjoisten maiden kilpailukyvyn parantamisesta ja koulutusjärjestelmän uudistamisesta.

Helsingissä 6-7 marraskuuta 2014 järjestetyn tapahtuman tavoitteena oli herättää keskustelua miten tasa-arvoa, hyvinvointia ja kilpailukykyä voidaan vaalia vallitsevien taloudellisten haasteiden aikana.

Keskustelun lisäksi tapaamiseen kuului esityksiä ja puheenvuoroja ideoista, innovaatioista ja käytännöistä jotka ovat auttaneet luomaan uusia työpaikka ja parantaneet elämänlaatua.

Britannian pääministeri David Cameronin 2011 käynnistämä tapahtuma synnytti myös Helsingissä laajan kansainvälisen mediahuomion kun toistasataa asiantuntijaa, yritysjohtajaa, edelläkävijää sekä pääministerit seurueineen kokoontuivat etsimään ratkaisuja kestävään kehitykseen pohjoisissa maissa.

Suomen Olutmestari

Sinerbrychoffin Suomen Olutmestari – kilpailu on kunnianosoitus oluelle ja oluttarjoulun ammattilaisille. Itse kilpailussa oluen tarjoiluut liittyvät tiedot, taidot ja tyyli punnitaan.

Suomen Olutmestari 2017 saa palkinnoksi suunnitella yhdessä Sinebrychoffin panimon kanssa oman oluensa, jota myydään ensimmäistä kertaa pullossa 2017.

Sinebrychoffin Suomen Olutmestari -kilpailu järjestetään aina oluen päivän tietämillä – 13.10.1819.

Kisaan voivat osallistua 18 vuotta täyttäneet oluttarjoilun ammattilaiset kaikista suomalaisista ravintoloista. Esikarsinta tapahtuu nettitestillä ja finaaliin selviytyneet kilpailijat kisaavat lokakuussa live yleisön edessä.

Suomen Olutmestari kilpailun järjestää Sinebrychoff. Pluto Finland ollut Suomen Olutmestari konseptin kehittämisessä vahvasti mukana ja vastannut vuodesta 2011 tapahtuman suunnittelusta ja tuotannosta.

Danske Bank

-

Suomen Alppihiihto- Ja Freestylemaajoukkueen pääyhteistyökumppanuus

Hyvä joukkue kannustaa menestymään!

Asiat nähdään usein yksilöiden menestyksen kautta, mutta kuten kaikki tietävät, taustalla tehdään paljon töitä.

Danske Bankin ja Suomen Alppi- ja freestylemaajoukkueiden pääyhteistyökumppanuus on vuodesta 2010 alkaen vuosien varrella tuottanut yhä uusia oivalluksia lajin fanien ja Danske Bankin asiakkaiden iloksi.

Danske Bank Freeparkit lapsien temppulaskemisen alkeiden harjoitteluun, Alppikanava kymmenine urheilijoiden vinkkivideoineen ja mobiiliappsit ovat näyttävän mainonnan sekä tuloksellisten tapahtumien ohella tehneet yhteistyöstä yhden maamme urheilusponsoroinnin menestystarinoista.

Danske Bank esittää: Kansallisbaletin kesäkiertue

Huikean suosion viime vuosina saanut Kansallisbaletin kesäkiertue sai jatkoa kesällä 2014. Kansallisbaletin ja Danske Bankin yhteistyö mahdollistaa kesäkiertueen toteutuksen ja tuo upeat ilmaisesityksen suuren yleisön nähtäville ympäri Suomen.

Kaupunkien toreilla ja puistoissa ulkoilmanäyttämöillä kesäkuussa järjestetty kiertue keräsikin taas valtavasti kiinnostunutta yleisöä ympäri Suomen kun Kansallisbaletin tähdet vierailivat 20 tanssijan voimin kahdeksassa suomalaiskaupungissa.

Noin puolentoista tunnin pituisissa ulkoilmaesityksissä nähtiin niin klassista balettia kuin nykytanssiakin. Kansallisbaletin huipputeosten rinnalla näyttämöllä nähtiin myös uutta ohjelmistoa, jossa koreografeina olivat Kansallisbaletin tanssijat itse.

Pluto Finland on vastannut Danske Bankin yhteistyökumppanuudesta ja siihen liittyvistä osa-alueista vuodesta 2012 lähtien.

Ihana Helsinki

-

Kaupunkifestivaali

Ihana Helsinki on Helsingin keskustan toimijoiden oma kevättä ja kesän alkua juhlistava kaupunkifestivaali. Keskustan lukuisat toimijat järjestävät ohjelmaa kauppoihin, ravintoloihin, museoihin, kaduille ja toreille. Esittelyitä, esityksiä, keskusteluita, luentoja, etuja, kokeiluja, kilpailuja, taidetta, tarinoita, katutapahtumia yms. Tahto on esitellä alueen ihanaa tarjontaa sekä antaa ihmisille uusia ideoita ja iloa. Kävijät tutustuvat Helsingin keskustan tarjontaan uudella tavalla. Festivaalin tunnus on kukka.

Kukkatunnus, kukat ja kukkasomistukset leviävät ympäri kaupunkia tapahtuman aikana.

Ihana Helsinki –kaupunkifestivaalin järjestää Helsinki City Markkinointi ry. Pluto Finland on osallistunut vahvasti konseptin kehittämiseen sekä se on vastannut tapahtuman suunnittelusta ja tuotannosta vuodesta 2012 alkaen.

Atria 100 Nuorta Kokkia

inutlaatuinen koulutusohjelma, joka on valmistanut jo noin 1100 nuorta ruoka-alan ammattilaista kohtaamaan tulevaisuuden haasteita. Atria on tarjonnut vuodesta 2003 alkaen nuorille ruoka-alan ammattilaisille mahdollisuuden kehittää ammattitaitoaan ja verkostojaan. Vuosittain satakunta nuorta kokoontuu kolmeen kaksipäiväiseen koulutustilaisuuteen, joiden sisältö antaa osallistujille laajan katselmuksen koko ruokamaailmaan busineksena sekä antaa todellista apua oman kehityksen suunnitteluun.

Kotimaisten ja kansainvälisten huippuasiantuntijoiden opastukselle opitaan ruoka-alasta laajasti. Ruuanlaitoin sijaan kurssilla keskitytään antamaan eväitä työelämään.

Pluto Finlandin edustajat ovat kehittäneet konseptin Atrialle ja yritys vastaa edelleen 100 nuorta kokkia ‑koulutusohjelmasta sisältösuunnittelusta ja osallistujien rekrytoimisesta käytännön toteutukseen.

Louis Vuitton

Maailmankuulun luksusmerkin lanseeraus Suomeen. Auttamalla asiakasta (Louis Vuitton) ymmärtämään suomalaista kulttuuriperinnettä ja kulttuuria löytyi oikea tapa puhutella suomalaisia. Merkin arvoiset avajaisjärjestelyt Helsingin Esplanadille avatussa liikkeessä sekä todellinen vip-luokan illallinen valitulle kutsuvierasjoukolle erityisolosuhteissa.

Suomessa ennennäkemättömän ainutlaatuiset puitteet ja korkealuokkaiset järjestelyt onnistuivat, kun vaatimustaso oli asetettu korkealle, mutta saman aikaisesti arvostettiin paikallista osaamista ja näkemystä.

Helsingin Sanomat

-

Oma kaupunki -kiertue

Pääkaupunkiseutu koostuu kymmenistä kaupunginosista ja alueista, joilla kullakin on ominaispiirteensä, ongelmansa ja erityistoiveensa. Helsingin Sanomat käynnisti keskusteluja kymmenessä  keskeisessä paikassa.

Kahvin, mehun ja pullan ravitessa käytiin vilkkaita keskusteluja lukijoiden, asiantuntijoiden, päättäjien ja toimittajien kesken. Kaikki osalliset saivat uusia näkökulmia elämäänsä!

Helsingin kaupunki

-

Invitation to Helsinki

Parasta Helsingin markkinointia on se, että ihminen kokee Helsingin itse. Sille, joka ei ole Helsingissä vielä käynyt, paras tapa kokea Helsinki on kuulla siitä luotetulta ihmiseltä.

Kun halutaan kertoa Suomesta ja Helsingistä laajemmalle yleisölle, tärkeässä roolissa ovat ympäri maailmaa elävät Helsingin ystävät. Ihmiset, joilla on suhde Helsinkiin ja joita heidän ympäristönsä kuuntelee.

Ainutlaatuinen vaihto-ohjelma kutsuu eri alojen avainhenkilöitä tutustumaan Helsinkiin ja kohtaamaan kollegoitaan. Yhteiset projektit ja ajatukset esitellään sitten heidän kotikaupungeissaan monissa tilaisuuksissa ja medioissa. Vahvat ammatilliset kohtaamiset ja lämmin henkilökohtainen ulottuvuus synnyttävät aktiivista yhteistyötä ja pitkäjänteisiä suhteita. Invitation to Helsinki on toteutettu Washington, D.C:ssä, Moskovassa, Madridissa ja Shanghaissa.

Helsingin kaupunginkirjasto

-

Keskustakirjaston selvitystyö

Suomen kirjastolaitos on maailman huippua ja kirjastolta odotetaan ja toivotaan tulevaisuudessa paljon. Tuleeko kirjastosta hakukone vai kirjavarasto?

Ajaudummeko pohtimaan asioita itseksemme netin ääreen vai voisimmeko mahdollisesti kohdata tietoja, taitoja ja tarinoita kirjaston piirissä? Eläköön kirjasto!

Art Goes Kapakka

Vuodesta 1995 toiminut Art goes Kapakka puhaltaa henkeä Helsinkiin. AgK tarjoilee yleisölle korkealuokkaista ja monipuolista ohjelmaa huipputaiteilijoilta Helsingin kiinnostavimmissa ravintoloissa. Tapahtuma esittelee myös kuvataiteen, ruokakulttuurin ja tiedemaailman uusimpia polkuja.

Art goes Kapakka jakaa vuosittain Helsinki hauskemmaksi -palkinnon jollekin kaupungin kulttuurieloa piristäneelle henkilölle. Elokuun loppu on Helsingin parasta aikaa.

Helsingin Kaupunki

-

Euroviisut 2007

Euroviisujen konsepti laajentui kokonaisvaltaiseksi kaupunkitapahtumaksi, johon kaikki saivat osallistua. Suomalaiset, helsinkiläiset, kansainväliset vieraat, taiteilijat, lehdistö ja kaikki tuona aikana Helsingissä olleet tai median kautta meininkiä seuranneet saivat kokea ainutlaatuisen tunnelman. Helsinki on hauska kaupunki, joka toimii.

Ja etenkin viisuaikaan oli hienoa kokea upean yhteistyön voima. Kaikkien aikojen parhaat viisut.

Greater Helsinki Promotion

-

Pääkaupunkiseutu Shanghai Expossa 2010

Pääyhteistyökumppanuus Suomen Kirnu-paviljongin kanssa kannusti monia pääkaupunkiseudun toimijoita pohtimaan mahdollisuuksiaan Kiinan suunnassa. Tunnistettiin halu vahvistaa ja synnyttää pitkäjänteisiä suhteita ja luoda uutta yhteistoimintaa

Teemoitettujen päivien, seminaarien, kulttuuriponnistusten ja henkilökohtaisten kohtaamisten tiimoilla tapahtui paljon tärkeitä kohtaamisia. Liikenne Expon jälkeen jatkuu vireänä.

CMI

-

10-VUOTISJUHLASEMINAARI “EVERY PEACE MATTERS”

Crisis Management Initiativen ja Presidentti Martti Ahtisaaren ainutlaatuinen työ rauhaisamman maailman eteen sai hienon erityishetkensä 10-vuotisjuhlaseminaarissa. Kohtaamisen suunnittelussa tärkein ohjenuora oli oikea tunnelma. Tunnelman tuli sallia upeiden puhujien (Kofi Annan, Martti Ahtisaari, Tarja Halonen, Stephen Heintz, Stephen Cole, Swanee Hunt, Emmanuel Jal, Alexander Stubb, Afif Safiesf ja Tuija Talvitie) sanoman edetä vapaasti ja häiriintymättä.

Osallistujat paikan päällä ja netissä saivat keskittyä lämpimiin, inspiroiviin puheenvuoroihin.

Pluto Finland toimi operatiivisena kumppanina CMI:n 10-vuotisjuhlaseminaarin suunnittelussa ja tuotannossa.

WDC 2012

-

HELSINKI, ESPOO, VANTAA, KAUNIAINEN JA LAHTI – WORLD DESIGN CAPITAL HELSINKI 2012 -PROSESSI

Vuoden 2012 tapahtumallinen ja viestinnällinen visio sekä osallistuminen kokonaisuuden paketointiin yhdessä Eera Finlandin ja Kokoro&Moin kanssa. Prosessia johti Helsingin kulttuurijohtaja Pekka Timonen.

Loppukilpailuvaiheessa saimme vastata loppukirin suunnittelusta ja organisoinnista. Kelatkaa, Helsinki on maailman designpääkaupunki!

Jääkiekon MM-kisat 2012

Jääkiekon MM-kisat pelattiin 4.-20. toukokuuta 2012 Helsingissä ja Tukholmassa. Helsingin Hartwall-Areenalla vieraili kisoja katsomassa yli 300 000 jääkiekon ystävää. Osana paikallista kisaorganisaatiota Pluto Finland vastasi tapahtuma-alue Hockey Gardenin konseptoinnista sekä kisojen viihteellisen kokonaisuuden koordinoinnista ja tuotannosta. Virallista kisatunnelmaa luotiin niin jäällä, yleisössä ja kaupungilla.

Otteluiden ohella kisojen koskettavimpiin hetkiin kuuluivat mm. Mikki Kuntun suunnittelema ja Rockettesin tähdittämä huikea ”Resonice” avajaisshow sekä kotipelien yhteydessä Suomen Kansallisoopperan voimin esitetyt kansallislaulut.

Oikean kisatunnelman aikaansaamiseksi areenalla nähtiin kaikissa 34 pelissä mm. Northern Stars Cheerleader –ryhmä, jääprojisoinnit sekä tietysti kisojen virallinen maskotti Hockey Bird. Fanialue Hockey Gardenissa vieraili yli kaksisataa artistivierasta ja kiekkolegendaa. Kaikenikäisten kiekkofanien kohtamispaikan – Ravintola Hall of Famen – täyttivät esiintyjät Axl Smithistä Jukka-poikaan.

Kisojen onnistumisen kannalta keskeistä oli tiivis yhteistyö paikallisorganisaation, kansainvälisen jääkiekkoliiton ja kisojen virallisten yhteistyökumppanien kesken.

EARS

Europe-Asia Roundtable Sessions on luovien alojen ilmiöitä ja ammattilaisia esittelevä seminaarisarja ja verkkomedia. EARS auttaa rakentamaan pitkäjänteisiä suhteita Euroopan ja Aasian välillä kokoamalla säännöllisesti yhteen alan kansainväliset vaikuttajat. Lisäksi EARS nostaa puheenaiheeksi kiinnostavia Aasian luovan teollisuuden tekijöitä ja sisältöjä sekä medialle että aiheesta kiinnostuneelle yleisölle.

Luovat alat ja Aasia kasvattavat kulttuurista ja taloudellista merkitystään. Aasia tunnistetaan nousevaksi taloudeksi ja kiinnostavaksi toimintaympäristöksi, mutta luovien alojen yrityksille se on usein riskisijoitus. Kannattavan bisneksen tekeminen vaatii aikaa ja sitoutumista. EARS on perustettu tuomaan tietoa, kontakteja ja esittäytymisen mahdollisuuksia molemmille markkinoille sekä madaltamaan kynnystä pitkäjänteisen työn tekemiselle.

EARS -tapahtumia on järjestetty tähän mennessä kuusi – viimeisimmät Pekingissä 29.11.2013 ja Shanghaissa 2.–3.12.2013. Syksyllä 2014 EARS kokoaa monialaisesti luovien alojen kiinnostavimmat tekijät ja kansainvälisestä yhteistyöstä kiinnostuneet ammattilaiset Helsinkiin. Tapahtuma tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden rakentaa verkostoja Aasian markkinoille ja edistää yhteistyötä sekä kulttuurista vuoropuhelua.

EARS on Helsinki järjestetään 4.–7.9.2014 samanaikaisesti Helsinki Design Weekin kanssa. Tapahtumaan odotetaan noin 200 luovien alojen ammattilaista Euroopasta ja Aasiasta. Ohjelma koostuu ammattilaispuheenvuoroista, pyöreän pöydän keskusteluista, verkostoitumishetkistä ja paikallisten toimijoiden tapaamisista. Tarkoituksena on esitellä kiinnostavia luovien alojen ilmiöitä, rakentaa pitkäjänteisiä suhteita ja lisätä kansainvälistä yhteistyötä sekä jakaa tietoa ja parhaita käytäntöjä ammattilaisten välillä.